Friday , 15 March 2024

OUG 59 se întoarce împotriva Olguței Vasilescu

Este vorba de o interpelare,  în plenul Camerei Deputaților, în sesiunea de după amiază, unde  deputatul Dumitru Lupescu, colonel în rezervă, a dat citire unei interpelări care fusese  depusă cu două săptămâni înainte dar datorită schimbării programului, a tot fost amânată citirea ei  sau cine știe, a fost poate o strategie a secretariatului pentru a-i da timp doamnei să se pregătească. Interpelarea se adresa bineînțeles,  doamnei Olguța Vasilescu, având ca subiect Ordonanța 59 și prigoana declanșată de aceasta împotriva militarilor.

”Parlamentul României

Camera Deputaţilor

 

Interpelare

Către:             Doamna Lia Olguţa Vasilescu

Ministrul Muncii şi Justiţiei Sociale

De la:              Dumitru Lupescu

Deputat USR in Circumscriptia Electorală nr. 16 Dâmboviţa

Obiectul interpelării:    ”Cu ce v-a greșit armata doamnă ministru Lia Olguţa Vasilescu ?”

     Stimată doamnă ministru,

S-a observat în ultimul an o preocupare constantă manifestată față de ”pensiile speciale”, preocupare motivată de dumneavoastră prin așa zisa grijă față de ”inechitățile” sociale și ”injustele” pensii nesimțite. Pensii introduse în 2015 clamând că reparați o nedreptate.

De fapt, ca să fim cât mai corecți, dumneavoastră, prin Ordonanța 59/2017 ați declanșat războiul  legislativ și mediatic împotriva pensiilor militare de stat, pe care le-ați denumit (cu de la sine putere) ”pensii speciale”, dar ați lăsat neatinse adevăratele pensii speciale, cele ale magistraților, aleșilor și altor categorii favorizate care ar fi trebuit să facă obiectul OUG 59.

Având în vedere acest aspect, în numele militarilor în rezervă vă adresez următoarele întrebări la care și ei și eu așteptăm răspunsuri clare și la obiect:

 

  1. Cine a fost structura/ministerul/persoana cu funcţie de răspundere care a introdus în legea salarizării unitare fostul articol 40 care prevedea suspendarea actualizării pensiilor militarilor? În ce bază au fost introduse prevederi privind pensiile militare, într-o lege privind salarizarea?
  2. Vă rog să imi aduceţi la cunoştinţă atât cine a fost inițatorul art. VII din OUG 59/2017 (nume, prenume și funcție), cât şi documentul inițiatorului cu avizele primite. Astfel, răspunsul dat de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale unei cereri de informaţii depuse la minister de către domnul general  în retragere Gropan Nicolae, în data de 11.04.2017, specifica faptul că “Începând cu data de 1 Ianuarie 2016, pensiile militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special au devenit pensii militare de stat şi au ieşit din cadrul sistemului unitar al pensiilor publice, fiind incluse în SISTEMUL PENSIILOR MILITARE DE STAT. Totodată Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale nu a fost iniţiatorul niciunui demers cu privire la modificarea şi completarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat.”

 

  1. Dacă cele afirmate în răspunsul de la punctul 2 al prezentei interpelări erau adevărate, de ce pe data de 30 Iunie 2017 aţi declarat:  ”Avem de gând să dăm o ordonanţă chiar săptămâna următoare, noi am lucrat la ea. Prin această ordonanţă, noi ne-am stabilit câteva principii. În primul rând, nu scădem nicio pensie aflată în plată.Pentru a nu se spune că nu a existat predictibilitate, că ne-am bătut joc de oameni, ne-am hotărât ca termenul de intrare în vigoare să fie undeva la 15 septembrie. Adică cei care vor să iasă, vor putea să o facă de mâine până la 15 septembrie. Trebuie să știe că nu li se mai actualizează pensiile în funcţie de salariile celor care sunt în activitate, ci li se indexează. E un principiu mult mai corect” ?

De ce în Iulie 2017, nu mai era valabil ce era valabil în luna Aprilie a aceluiași an?

 

  1. Dacă înainte de emiterea ordonanței nr. 59/2017 a fost efectuat vreun studiu de impact al art. VII din Ordonanță asupra sistemului militar, atât în plan financiar cât și strategic, operațional și social? Dacă a existat, solicit punerea la dispoziția comisiei pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a acestui studiu, semnat și asumat de cei care l-au emis.

 

  1. De ce dumneavoastră şi ministerul ce-l conduceţi aţi încălcat doamnă ministru, principiul autonomiei stipulate în Legea 223/2015, care prevede că aceasta este  bazată pe organizarea, conducerea și administrarea, de sine stătătoare, a sistemului pensiilor militare de stat de către instituțiile din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale”?

 

  1. Dacă ordonanța 59/2015 intra în vigoare în Septembrie 2017, de ce a fost nevoie de ordonanță de urgență? În ce a constat urgența? A fost fără îndoială vorba de un abuz al guvernului și al inițiatorului acesteia, pentru că ordonanța nu s-a înscris în prevederile legale privind necesitatea introducerii acesteia.

 

  1. Dacă în momentul în care aţi făcut declarația de mai sus (30 iunie 2017) și a fost introdus art. VII în ordonanță, a fost respectat art. 5 punctul “c” din Legea 346/2006 – Legea organizării și funcționării Ministerului Apărării Naționale, care prevede că doar ministrul apărării are atribuțiuni privind ”elaborarea proiectelor de acte normative privind apărarea țării”?

 

  1. Dacă în emiterea ordonanței s-a ținut cont de principiile unicității, egalității și recunoștinței conținute în preambulul legii 223/2015? A mai rămas vreun principiu al legii nr. 223/2015 respectat în ordonanțele 57 și 59?

 

  1. Atunci când aţi sugerat celor aflaţi sub incidența legii 223/2015 să iasă la pensie dacă vor până la data de 15 Septembrie 2017, aţi avut în vedere decapitarea Sistemului Național de Apărare? Se ştia că până la data de 31 iulie 2017, ca urmare a zvonurilor apărute și declarațiilor dumneavoastră date presei, deja erau depuse cereri de pensionare din partea a 22 de chestori din M.A.I, 13 generali din S.R.I. și 22  din Armată? Aţi avut în vedere ori s-au calculat consecințele articolului VII din Ordonanța nr. 59/2017 cu toate implicațiile asupra nivelului de operabilitate a ministerelor lovite?   La 31 Iulie 2017 președintele României a semnat trecerea în rezervă a 10 generali. Nici în ziua de astăzi nu au fost ocupate toate funcțiile eliberate în urma Ordonanței 59/2017, pentru că uneori e nevoie de ani de zile pentru formarea comandanților unor structuri cu atât mai mult a celor care  trebuie să fie și interoperabili cu armatele NATO. Se cheltuiesc zeci și sute de mii de dolari pentru formarea unor specialişti profesionişti în structurile Sistemului Naţional de Apărare. Acești specialişti nu pot fi numiți aşa cum se numesc membrii AGA prin deconcentrate.

 

  1. Întrebarea de mai sus pare mai mult retorică, având în vedere declaraţia dată în aceeași dată de 31 Iulie 2017: „Și-au dat foarte mulți demisia, foarte mulți generali. Vedeți care este diferența, nu au plecat cei „mici” în pensie, valul a fost la cei foarte mari. De fapt, cuantumul acestor legi speciale este important pentru cei cu funcții mari. Pensia medie în poliție este de 3500 de lei, pensia medie în armată este de 3200 de lei. Există cadre militare sau din poliție în rezervă care au pensii chiar foarte mici de 500-600 de lei, dar sunt și acele pensii uriașe. Să știți că în această parte a sistemului, de aici s-a plecat. Noi această ordonanță o dăm cu aplicare în 15 septembrie. Deci, dacă vrea cineva să plece, o poate face, noi nu îl ținem cu forța” – declarație dată la România Tv în data de 31. 07.2017 și preluată de DC News.

 

  1. Pe cine aţi consultat când ministerul dumneavoastră a iniţiat Ordonanța nr. 59/2017 și a introdus dezastruosul articol VII la aceasta?  Spre exemplu, doamna ministru Daniela Carmen Dan spunea în data de 2 august 2017 că, citez: „În ceea ce privește o eventuală decizie a Guvernului care să limiteze această situație de ieșiri masive la pensie la vârste tinere din partea angajaților sistemului de siguranță și securitate națională, MAI apreciază că o astfel de inițiativă nu se poate face cu aplicare peste noapte, așa cum susțin unii lideri sindicali. De altfel, MAI nu a inițiat și nu are un astfel de proiect în lucru. MAI apreciază că orice posibile modificări în acest domeniu trebuie să țină cont de interdicțiile, pericolele și riscurile specifice funcțiilor pe care le îndeplinesc angajații din sistemul de ordine și siguranță publică.”

Mai mult, chiar și primul ministru de atunci afirmase cu două zile mai înainte că ” ”Celebrele pensii militare… care au cauzat nişte hemoragii extraordinare în sistemele militare.

Toată lumea vrea să iasă la pensie acum, să nu se modifice legea ca să nu cumva să nu o mai prindă pe aia bună. Pleacă mii de oameni din sistem, la vârste la care (…) trebuiau să aducă plus valoarea în sistemele din care fac parte. Nu se va întâmpla aşa ceva.”

Cu toate acestea, s-a întâmplat, pentru că voința dumneavoastră a fost mai puternică și decât primul ministru. Cu ce v-a greșit armata României?

 

  1. Pe ce v-aţi bazat afirmația doamnă ministru, că numai gradele mari au trecut în rezervă în urma apariției OUG 59? O statistică întocmită de Casa Sectorială de Pensii a MApN arată că în perioada iulie–octombrie 2017 s-au înregistrat dosare de pensionare pentru un număr de 846 ofițeri și 988 de subofițeri. Deci nu numai că nu s-au pensionat doar gradele mari din armată, dar numărul celor cu grade mici a fost chiar mai mare.

Și atunci de unde aveați datele și de ce se folosește dezinformarea?

 

  1. Ce simulare a stat la baza afirmaţiei dumneavoastră că actualizarea pensiilor militarilor conform articolului 60 din legea 223/2015 nemodificată, ar duce la o dublare a acestora?

 

  1. În baza căror date aţi făcut doamnă ministru următoarea afirmație: ”Măsurile au fost adoptate în vederea eliminării inechităţilor dintre categoriile de pensionari, dar şi în contextul în care există pensii de serviciu care au crescut şi cu 300% în ultimii ani ca urmare a creşterii salariale semnificative în respectivele domenii de activitate. Pot să vă dau exemplu de pensie specială stabilită la un cuantum de aproximativ 7000 de lei în anul 2010 care a ajuns în prezent la valoarea de 22.000 de lei ca urmare a corelării cu creșterile salariale adoptate ulterior”.Concret, solicit să mi se răspundă ce se ştie la nivelul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale despre următoarele aspecte:
  • când au crescut ultima oară soldele militarilor;
  • când a fost introdusă actualizarea pensiilor militare după soldele activilor;
  • care pensii militare calculate în baza legii 223/2015 au crescut cu 300%  în ultimii ani, ca urmare a actualizării cu creșterea salariilor? Să fie dat un exemplu.
  • cui aparține pensia dată ca exemplu că a crescut din 2010 până în 2017 de la 7.000 lei la 22.000 lei și în baza cărei legi a fost calculată ?

 

  1. Ce inechități vor fi rezolvate în domeniul pensiilor militare dacă prin înghețarea actualizării pensiilor la soldele activilor, diferențele între pensiile celor ieșiți la pensie în 1990 vor fi de 5 ori mai mici decât ale celor ce trec în rezervă în 2019?

 

  1. La nivelul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale se cunoaște doamnă ministru care este diferența dintre pensia unui veteran de război cu gradul de general și cea a unui general de brigadă care a ieșit la pensie în 2017? Să ni se spună, doamnă ministru când se va respecta principiul egalității.
  2. La nivelul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale se cunoaște doamnă ministru diferența dintre actualizare și indexare? Dacă da, de ce s-au modificat prin ordonanţă nu numai prevederile articolului 60 din Legea 223/2015 ci și terminologia, substituind termenul de “indexare” cu cel de “actualizare în baza creșterii inflației”?

 

  1. De ce ați retras militarilor dreptul de a li se indexa pensiile cu 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat ?

 

  1. Nu era suficient că li s-a anulat actualizarea în baza creșterii soldelor? Cu ce drept anulează o ordonanță de urgență un drept acordat de o lege organică?

 

  1. De ce la emiterea Ordonanței nr. 59/2017 nu s-au avut în vedere prevederile Deciziei 20/2000 a CCR privind egalitatea de tratament între pensiile magistraților și cele ale militarilor?

 

  1. Scopurile finale atinse prin actuala structură a articolelor 58-60 din Ordonanţa 59/2017 sunt:
  • o economie la bugetul statului, economie care de altfel nu se probează, pentru că după cum se vede din procesul de actualizare început ca urmare a creșterii soldelor prin Legea  152/2017 nu e vorba de o creștere ci de o scădere a pensiilor.
  • batjocorirea și umilirea militarilor, a armatei,  singura structură care nu poate protesta nici măcar pe scările instituției ca magistrații și căreia nu îi ia nimeni apărarea deși ea apără întreaga țară.
  • Decapitarea/înlocuirea conducerilor armatei și celorlalte structuri componente ale Sistemului Național de Apărare cu șefi promovați pe ochi frumoși  și fideli partidului.
  • Implicit aceasta duce atât la slăbirea capacității de apărare a țării, cât și, implicit, a flancului estic al NATO.

Este evident că trei din patru puncte au fost atinse.

Până atunci, solicit doamnă ministru, ca în calitatea dumneavoastră de for inițiator al Ordonanțelor nr 57/2015 şi nr. 59/2017, să retrageţi art. 40 din Ordonanța nr 57/2017  şi art. VII din OUG 59/2017, așa cum s-a procedat și cu art 40 al Legii salarizării unitare.

Vă rog să îmi comunicaţi răspunsul verbal şi apoi în scris pe adresa grupului parlamentar USR din Camera Deputaţilor.

 

Cu stimă,                                                                                                           Data

Deputat de Dâmboviţa                                                                            3 aprilie 2018

Dumitru Lupescu

 

Puteti citi originalul accesand link-ul de mai jos

Cu ce v-au greșit militarii, doamnă ministru Lia Olguța Vasilescu

Următoarea postare

Solicitarea noastră de sesizare a CCR,  privind excepţia de neconstituţionalitate a art.11 alin.1 din OUG 90/2017

Tot respectul pentru toate instanţele de la nivelul Curţii de Apel Constanta, care au admis ... Read more

Postarea anterioara
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal

Protecția datelor cu caracter personal - trei luni până la punerea în aplicare a noilor norme

Au rămas mai puțin de 100 de zile până la 25 mai 2018, dată la ... Read more

Check Also

acordarea ajutoarelor pentru militari si politisti la trecerea in rezerva

ACORDAREA AJUTOARELOR PENTRU MILITARI SI POLITISTI LA TRECEREA IN REZERVA

CATRE , Presedintia Romaniei, C.S.A.T., Guvernul Romaniei, Senat, Camera Deputatilor, Ministru MAI, MApN Propunerea Asociatiei …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *