Tuesday , 18 June 2019
Home / Noutăţi & Ştiri / ACORDAREA AJUTOARELOR PENTRU MILITARI SI POLITISTI LA TRECEREA IN REZERVA
acordarea ajutoarelor pentru militari si politisti la trecerea in rezerva

ACORDAREA AJUTOARELOR PENTRU MILITARI SI POLITISTI LA TRECEREA IN REZERVA

CATRE ,

Presedintia Romaniei, C.S.A.T., Guvernul Romaniei, Senat, Camera Deputatilor, Ministru MAI, MApN

Propunerea Asociatiei pentru Respectarea Drepturilor si Consilierea Cetatenilor – ARDCC

SITUATIA EXISTENTA :

  1. PRACTICA NEUNITARA LA NIVEL NATIONAL :

S-au castigat astfel de procese definitive, in special pe raza de competenta a Curtii de Apel Suceava, Bucuresti. La fond, s-a castigat si la Botosani, Constanta, Pitesti , Valcea , Dolj, Cluj, etc .

A contat foarte mult modul cum a interpretat fiecare judecator in parte.

Desi anumiti angajatori au invocat prescriptia dreptului obtinerii ajutoarelor pentru cei care au solicitat in instanta acordarea lor la mai mult de 3 ani de la data trecerii in rezerva, instantele au respins aceasta exceptie si au recunoscut in continuare dreptul la ajutoare pentru militari si politisti.

Se poate vedea aici : Pensii – Practica Judiciara

2. LA NIVELUL INSTANTELOR DE JUDECATA

In prezent, 09.04.2019, mai toate procesele sunt suspendate până la pronunţarea de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a hotărârii prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept ce face obiectul sesizării in dosarul nr. 227/1/2019, privind  Legea nr. 153/2017 (Legea salarizarii actuale) in raport cu OUG de suspendare (9/2017, 90/2017, 114/2018) urmare a sesizarii Curtii de Apel Cluj.

Foarte multe dosare sunt trimise la CCR, pentru a se analiza neconstitutionalitatea articolelor care prevad suspendarea exercitiului dreptului la ajutoare.

Aici puteti vedea: Solicitarea ARDCC de sesizare a CCR,  privind excepţia de neconstituţionalitate a art.11 alin.1 din OUG 90/2017

Mai pe scurt…. daca este constitutional sau nu, ca un articol de suspendare in vigoare sa fie opozabil unei legi abrogate  (Legea nr. 284/2010  art. 20 alin 1 si 2 ). Cel putin, toate completele Curtii de Apel Constanta sunt de aceeasi opinie cu rezervistii militari si polititisi, in sensul ca un act normativ in vigoare nu poate sa suspende, respectiv sa fie opozabil unui act normativ abrogat (Legea nr. 284/2010).

Prin decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 16/2015 a fost recunoscut dreptul politistilor si militarilor la ajutoare si ca prin ordonantele de suspendare anuale, a fost suspendat doar exercitiul dreptului la ajutoare, deci nu si dreptul la acestea.

Sunt foarte multe procese pe rol pe aceasta speta, iar militarii si politistii doresc sa introduca masiv noi actiuni in instanta, cu consecinta nedorita, ca instantele sa fie blocate la nivel national, cheltuieli suplimentare judiciare de la buget, cat si individuale.

3. VARIANTELE IN CARE S-AU ACORDAT SI ACHITAT AJUTOARE REZERVISTILOR:

Initial au fost considerate de catre instante ca fiind ajutoare sociale.

In acest sens, toate sumele de bani cuvenite s-au acordat integral beneficiarului, intr-o singura transa, de catre angajator, prin rectificare bugetara si nu au fost impozitate.

Au fost unele interpretari, in sensul ca unii au primit aceste sume de bani raportat la ultimul salariu lunar aflat in plata, iar altii la un salariu din anul 2009 .

Ulterior, prin Decizia numarul 5 din 05 martie 2018  a Înaltei Curti de Casaţie şi Justiţie, s-a stabilit ca aceste ajutoare au regimul specific al unor drepturi de natura salariala (nu intram in amanunte privind motivatia)

La alti militari si politisti, intrucat anumite instante au considerat ca sunt drepturi de natura salariala, beneficiarii (rezervisti) au primit si primesc aceste ajutoare esalonat pe durata a 5 ani, iar sumele de bani sunt impozabile.

4. DISCRIMINARE :

S-a creat o discriminare intre cei care nu au primit aceste ajutoare si cei care le-au primit.

Citeste si: AJUTOARE achitate deja la 40 de camarazi de la IPJ Botoșani! Felicitările noastre pentru aceștia!

Discriminare intre cei care au trecut in rezerva pana la data de 01 iulie 2017 si cei care au trecut in rezerva dupa aceasta data, desi inclusiv cei care au trecut sau trec in rezerva dupa data de 01.07.2017 merita aceste ajutoare la trecerea in rezerva.

Se incalca prin aceasta discriminare art. 1 din Legea nr. 223/2015

“ f) principiul recunoștinței față de loialitatea, sacrificiile și privațiunile suferite de militari, polițiști și funcționari publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și familiile acestora pe timpul carierei. ”

Discriminare in raport cu alte categorii socio profesionale ( din Sanatate, Invatamant, partial din Justitie etc) care si-au primit drepturi de natura salariala, inclusiv prin hotarari judecatoresti si rectificare bugetara .

Citeste aici: Finalizarea plății sumelor necesare punerii în aplicare a hotărârilor judecătorești definitive de către Ministerul Educației Naționale

PROPUNERE :

Avand in vedere ca aceste ajutoare  au fost stabilite ca fiind drepturi de natura salariala, de catre Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie prin Decizia nr 5 din 05 martie 2018, rezulta ca nu pot fi acordate decat sub aceasta forma in prezent (ca drepturi salariale).

Deci, ajutoarele sunt impozabile si se pot achita cu dobanda legala si actualizare cu rata inflatiei pe o perioada de 5 ani in varianta prevazuta de art. 39 din OUG nr. 114 / 2018, dar fara a mai fi nevoie de hotarare judecatoreasca :

„ (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituțiile și autoritățile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2021, se va realiza astfel:

a) în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 5% din valoarea titlului executoriu;

b) în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 10% din valoarea titlului executoriu;

c) în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;

d) în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;

e) în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 35% din valoarea titlului executoriu.

(2) Procedura de plată eșalonată prevăzută la alin. (1) se aplică și în ceea ce privește plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2021, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.

(3) În cursul termenului prevăzut la alin. (1), orice procedură de executare silită se suspendă de drept.

(4) Sumele prevăzute la alin. (1), plătite în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, se actualizează cu indicele prețurilor de consum comunicat de Institutul Național de Statistică.

(5) La sumele actualizate în condițiile alin. (4) se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie.

(6) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită procedura de efectuare a plății titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (1).”

Fiind achitate esalonat, nu mai este valabila afirmatia ministrului de finante TEODOROVICI Eugen Orlando, care a afirmat ca prin achitarea contravalorii acestor ajutoare, impactul bugetar o sa duca la depasirea deficitului bugetar de 3% .

Cititi si: Raspunsul d-lui ministru Eugen Orlando TEODOROVICI la acuzele SCMD de discriminare a rezervistilor prin OUG nr.114/2018

Astfel, instantele de judecata ar fi degrevate de procesele aflate pe rol si nu ar mai exista posibilitatea de blocare a acestora prin depunerea de noi actiuni in instanta in mod masiv de catre rezervisti .

Cunoastem ca la nivelul structurilor MAI, s-au facut calcule privind impactul  bugetar, dar s-a avut in vedere acest impact ca si cum s-ar achita toate ajutoarele intr-o singura transa . Si atunci s-a tras concluzia eronata ca …..NU SE POATE !

Consideram nerealista solicitarea de a fi acordate in prezent toate ajutoarele pecuniare cuvenite tuturor rezervistilor,  intr-o singura transa, carora nu li s-a acordat dupa anul 2010 .

De aceea, consideram a fi cea mai buna formula, de acordare in rate anuale impozabile, pe o perioada de 5 ani, cu dobanda legala si actualizare cu rata inflatiei.

Una dintre variante din cele 3 exemplificate mai jos:

– 1. modificarea OUG 114/2018 in sensul acordarii ajutoarelor

– 2. modificarea Legii nr. 153/ 2017 in sensul acordarii ajutoarelor

– 3. un nou act normativ ( OUG sau Lege) in care sa se prevada acordarea acestor ajutoare cu aceeasi formulare, inclusiv de calcul, prevazuta anterior de art. 20 alin 1 si 2 din Legea nr. 284/2010, pentru toti rezervistii prezenti si viitori, In concluzie, nu toti banii intr-o singura transa, ci in 5 ani, cu dobanda si rata a inflatiei, cu suma impozabila.

AVANTAJE :

  • Se elimina discriminarea
  • Predictibilitate bugetara in anii urmatori
  • Dispare partial dezamagirea militarilor si politistilor fata de modul cum au fost tratati in decursul timpului de catre politicieni, cel putin pe aceasta tema.
  • Instantele de judecata sunt degrevate de catre actualele procese aflate pe rol si altele ce pot apare in mod masiv si inevitabil cu toate consecintele
  • Se reduc cheltuielile bugetare judiciare determinate de acest tip de litigii
  • Renaste motivatia tinerilor de calitate, de a intra in randul militarilor si politistilor, vazand recunostinta Statului Roman fata de aceasta categorie socio-profesionala.
  • Multi militari si politisti isi pot rezolva anumite probleme de natura medicala determinate de bolile profesionale dobandite si probleme financiare, intrucat au speranta legitima la obtinerea acestor ajutoare acordate neintrerupt si prevazute in legislatie de la A.I. Cuza pana la 01 iulie 2017, asa cum sunt prevazute si in legislatia statelor membre NATO.
  • Se respecta principiul securitatii juridice, previzibilitatea actelor normative si si se elimina suspiciunile militarilor si politistilor privind increderea in Justitia Romana, pe aceasta speta.

Nota: Acest articol a fost adaptat la situatia existenta. S-a evitat pe cat posibil un limbaj prea tehnic, tocmai pentru a fi inteles cat mai bine, dar daca va fi cazul, se poate lucra la conceperea unui act normativ viabil. Articolul se poate completa, intrucat a fost scris intr-un timp scurt, avand la baza practica judiciara din anul 2011 pana in prezent, fiind expus in esenta si pentru a nu trece in timp, peste conjuctura politica actuala in care, toti politicienii vor sa fie votati. Militarii si politistii, familiile si prietenii acestora vor vota, dar pe cine vor ei. Acest lucru e bine sa se stie !!!

Acest articol poate fi trimis factorilor de decizie ai Statului Roman.

Presedinte ARDCC                                                                                       Vicepresedinte   ARDCC

RAILEANU P.DUMITRU                                                                              col(r)  av. Beteringhe Danut

Postarea anterioara
Incompetenta reprezentantilor conducerii Ministerului Afacerilor Interne, prin sfidarea rezervistilor militari sau politisti, naste monstruozitati si revolta

Incompetenta reprezentantilor conducerii Ministerului Afacerilor Interne, prin sfidarea rezervistilor militari sau politisti, naste monstruozitati si revolta

      Recent, rezervistii MAI, proveniti din randul militarilor si al politistilor, au luat cunostinta cu ... Read more

Check Also

ipj_suceava

IPJ Suceava se situeaza la polul opus fata de IPJ Botosani, desi sunt vecini de judet si au aceeasi Curte de Apel

      Dupa ce ne-am petrecut vreo 30 de ani in structuri de APĂRARE, ORDINE PUBLICĂ. ȘI …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *